Solliciteer

Op 12 oktober werd tijdens de tweede editie van het Nationaal Congres Evenementen in Tilburg de Nationale Evenementenprijzen uitgereikt. Met de Nationale Evenementenprijzen, sinds 2001 uitgereikt aan gemeenten en evenementenorganisatoren, willen initiatiefnemers Respons (data- en onderzoeksbureau) en BV De Nieuwe Aanpak (adviesbureau) de aandacht vestigen op de kwaliteit en positieve effecten van festivals en publieksevenementen. Hoewel sportevenementen nog een marginale rol lijken in te nemen en wellicht onderbelicht zijn, wist één sportmarketeer er met een belangrijke prijs vandoor te gaan: Mario Kadiks, directeur Golazo Sports Nederland, won de Lifetime Achievement Award.

Lifetime Achievement Award

De Lifetime Achievement Award is een tweejaarlijkse prijs van de Nationale Evenementenprijzen die wordt uitgereikt aan een evenementenmaker die bepalend is geweest voor het evenementenlandschap in Nederland. Of zoals de organisatie zelf aangeeft: Iemand die pionier en koploper op het gebied van evenementmaken is.” Mario Kadiks is al sinds 1986 betrokken bij de Marathon van Rotterdam en werd later directeur van Like2Run. Onder zijn leiding organiseerde Like2Run tal van loopevenementen in Nederland, waaronder de CPC Loop in Den Haag, de NN Marathon Rotterdam, Vredesloop Den Haag, de Ladiesrun Rotterdam en Bruggenloop Rotterdam. Sinds de marktentree van Golazo Sports in Nederland (2014) is Kadiks CEO geworden van het Nederlandse concern, wat ook o.a. de DLL Marathon Eindhoven en Singelloop Utrecht organiseert.

Drie evenementen in Top 10 Grootste Sportevenementen

Dat Kadiks als een pionier in de (sport)evenementenbranche wordt gezien is niet vreemd. Uit de Sport Evenementen Monitor 2014 – eveneens uitgegeven door (initiatiefnemer) Respons – blijkt Golazo Sports Nederland verantwoordelijk te zijn voor drie evenementen in de Top 10 Grootste Sportevenementen: Marathon Rotterdam (2), Eneco Tour (3) en CPC Loop Den Haag (8). Toch is het nog maar een klein aantal als we naar de complete sportevenementenbranche kijken: vorig jaar werden er maar liefst 394 sportevenementen georganiseerd, goed voor een totaal van 11,6 miljoen bezoeken. De loopsport / atletiek is met 95 evenementen en 4,1 miljoen bezoeken de belangrijkste (hof)leverancier. Sportevenementen vormen daarmee een belangrijk kapitaal voor gemeenten, waardoor het enigszins jammer is dat sport‘ een tamelijk onzichtbare rol lijkt te spelen in de verkiezingen.